تاثیر مصرف کراتین بر عملکرد کشتی گیران
wrestling-gotvand
کشتی گتوند

سال هاست مكمل هاي تغذيه اي گوناگوني براي تأثير استفاده از آنها بر پاسخ هاي فيزيولوژيكي به تمرين وافزايش سازگاري با تمرين ارائه شده است.

تحقيقات تا به حال نشان داده اند بسياري از اين مكمل ها تأثيري بر عملكرد افراد نداشته اند، ولي ثابت شده مكمل كراتين يكي از مؤثرترين مكمل هاي تغذيه اي موجود براي ورزشكاران است. از هر 4 ورزشكار صاحب مدال در بازي هاي المپيك 1996 آتلانتا، 3نفر از مكمل كراتين استفاده كردند. با وجود اين، سازمان هاي بين المللي ورزشي، كراتين را به عنوان مادة شيميايي غيرقانوني معرفي نكرده اند.  ورزشكاران از اين ماده براي پرورش عضلات خود استفاده مي كنند. ادعا شده است كراتين قدرت عضلاني را افزايش مي دهد و با به تعويق انداختن خستگي، ورزشكار را قادر مي سازد تا سخت تر و شديدتر تمرين كرده و سازگاري هايي فراتر از ظرفيت طبيعي عضلات خود كسب كند. در تحقيقات انجام شده، آثار نيروزايي كراتين مثل افزايش وجود كراتين، مقادير زياد فسفوكراتين در شروع تمرين، افزايش دوباره سازي فسفوكراتين در دوره هاي بازيافت در فعاليت هاي تناوبي و در نتيجه افزايش كار، توان و قدرت گزارش شده است.

در تحقیقی که بر روی کشتی گیران بزرگسال در کشورمان صورت گرفت :در اثر مصرف مكمل كراتين، عملكرد سرعتي کشتی گیران در همة دوهاي سرعتي ۲۰، ۴۰، ۶۰ و ۱۰۰ متر بهبود یافت.  همچنین در اين پژوهش مشاهده شد كه به دنبال مصرف كوتاه مدت مكمل كراتين، عملكرد استقامتي افراد در آزمون سرعتي تناوبي كه متشكل از 30 دو 5 ثانيه اي با 10 ثانيه استراحت بود، تا حدی بهبود يافت.

باتوجه به تأثير مثبت مصرف مكمل كراتين بر عملكردهاي سرعت و قدرت و با در نظر گرفتن اين نكته كه اين ماده به عنوان مادة غيرمجاز شناخته نشده است، به مربيان و ورزشكاران و مسئولان تغذية تيم هاي ورزشي پيشنهاد مي شود اين ماده را با احتياط در رژيم غذايي ورزشكاران بگنجانند.

 

منبع: تأثير مصرف كوتاه مدت مكمل كراتين بر عملكردهاي سرعتي و قدرت عضلاني كشتي گيران(عباسعلی گائینی۱۳۸۸) و وبلاگ کشتی و علم کشتی

 


 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

پيوندها